• Nema predloga

Unapređenje poslovanja

Maloprodaja modnih proizvoda: omnikanal stiže na modnu pistu

Inovacijski centar Intese Sanpaolo istražuje trendove industrije u području transformacije digitalne maloprodaje i uticaju pandemije COVID-19.

28/06/2022

Pandemija Covid-19 naterala je maloprodajne modne trgovce iz svih branši da iznenada promene pravac poslovanja. Budući da je veći deo planete bio u izolaciji koja nas je primorala da ostanemo kod kuće, kupovina preko interneta doživela je uzlet. Ipak, moda, kao deo društvenog života, ostala je po strani, a prodaja odeće dostigla je svoj najniži nivo u drugom kvartalu 2020, kada je maloprodaja u Evropi pala za čak 43%.

Kako bi se oporavile, modne kompanije morale su brzo da unaprede platforme za e-trgovinu, primenjujući sve kreativnije načine privlačenja potrošača preko virtuelne i proširene stvarnosti, kao i gejmifikaciju. Među trgovcima na malo njih 67% izjavilo je da su zbog COVID-19 ubrzali svoju strategiju digitalne transformacije, dok je 63% povećalo svoj budžet namenjen digitalnoj transformaciji.

Omnikanal je dugo bila samo popularna reč u sektoru maloprodaje modnih proizvoda, ali je potreba za oporavkom podstakla brendove da iskoriste njegov potencijal o kojem se već dugo raspravlja.

Takođe, trgovci na malo su morali da preispitaju rad svojih fizičkih prodavnica i učine da rade još više u svrhu ostvarivanja prihoda – i to u vreme kada kupci nove generacije zahtevaju sve zanimljivija potrošačka iskustva. Ukupni oporavak podstaknut je i porastom lako dostupnih „kupi sada, plati kasnije“ načinima finansiranja.

Fidžital: pravo omnikanalno iskustvo

 

Omnikanal je dugo bila samo popularna reč u sektoru maloprodaje modnih proizvoda, ali je potreba za oporavkom podstakla brendove da iskoriste njegov potencijal o kojem se već dugo raspravlja. 

Tokom pandemije 76% potrošača promenilo je prodavnice, brendove ili kanale gde su obično kupovali, pokazujući time da je lojalnost robnim markama stvar prošlosti. Kao odgovor, tradicionalne prodavnice počele su da koriste pametne digitalne strategije kako bi kreirale „fidžitalnu“ (figital) maloprodaju – spajanje fizičkog i digitalnog iskustva, čime bi maksimalno usmerile pažnju na brend i aktivirale dalju potrošnju. Kupci koji su prešli s internet kupovine na fizičke prodavnice trošili su u proseku do 60% više po porudžbini.

Činjenicu da je milijardu kupaca aktiviralo glasovno pretraživanje samo preko Gugla, trgovci na malo ne mogu zanemariti, zato počinju da koriste glasovnu pretagu kako bi bili praktičniji i poboljšali vidljivost u sve konkurentnijem okruženju e-trgovine.

Istraživanje o kupovini luksuzne robe koje je 2020. sproveo Delloitte pokazalo je da 63% ispitanika generacije Z radije kupuje na tradicionalan način nego preko online platformi. Fidžitalne maloprodaje usmerene su upravo na njih, kombinujući praktičnost online kupovne sa iskustvom u prodavnici. Police prodavnica proširene su pomoću interaktivnih kioska koji oponašaju „beskonačne hodnke“ online prodavnica, dok pametne etikete, QR kodovi i samostalno plaćanje olakšavaju kupcima da pronađu i kupe ono što žele.


Otkriće: glasovna pretraga i live stream kupovina 


Novi načini otkrivanja proizvoda ključni su trend u maloprodaji modnih proizvoda. Beleži se rast glasovnih pretraga: izveštaj za 2020. godinu pokazuje da, iako se samo 3% modnih kupaca koristilo glas pri kupovini, njih 22% izjavilo je da će se u budućnosti koristiti glasom. Činjenicu da je milijardu kupaca aktiviralo glasovno pretraživanje samo preko Gugla, trgovci na malo ne mogu zanemariti, zato počinju da koriste glasovnu pretagu kako bi bili praktičniji i poboljšali vidljivost u sve konkurentnijem okruženju e-trgovine.

U isto vreme, trgovina na društvenim mrežama (social commerce) integriše videe i angažman influensera, sa ciljem stvaranja potpuno nove vrste digitalnih izloga. Žarišta ovakve trgovine Kina i SAD, i očekuje se da će se broj kupaca na društvenim mrežama u Kini povećati na 446,8 miliona do 2023. I u Evropi se prioriteti trgovaca na malo menjaju: 30% trgovaca na malo u poslednjoj Euromonitorovoj anketi o maloprodajnom tržištu izjavilo je da će trgovina na društvenim mrežama biti deo njihovog plana ulaganja.

Novi alati i platforme: VR, AR i integracija s gejmingom

 

Moda je našla neverovatnog saveznika u stalno rastućoj industriji igara. Restrikcije koje je nametnuo COVID-19 dovele su do ubrzanog širenja globalnog tržišta igara, koje je 2020. dostiglo vrednost od 74,9 milijardi dolara, dok se metaverzum polako razvija u novu stvarnost.

Monetizacija igara se tradicionalno odvija putem oglašavanja unutar aplikacije, ali sada dolazi i do pomaka na kupovinu preko same aplikacije, a modna industrija obezbeđuje i odeću za avatare, kao i portale za kupovinu fizičkih predmeta. E-sport je bio pozitivan testni poligon: predviđa se da će globalno tržište e-sporta dostići 1860,2 miliona dolara do 2026. A mnogi korisnici imaju novca za trošenje: 60% ima između 25 i 39 godina; mnogi od njih su roditelji, a značajnih 38% su žene. 

Proširena i virtuelna stvarnost takođe pospešuju modnu i njoj srodnu industriju lepote, omogućavajući korisnicima da stvari isprobaju pre kupovine i tako smanje skupe povraćaje proizvoda, doprinoseći iskustvu brenda i marketinškim naporima.
Snap Consumer AR, u partnerstvu s Deloitte Digital, izveštava da će do 2025. gotovo 75% globalne populacije i gotovo svi korisnici pametnih telefona biti česti korisnici proširene stvarnosti (AR-a) i da će interakcija sa proizvodima koji pružaju AR iskustvo dovesti do 94% veće stope konverzije. S druge strane, to nije samo trend generacije Z; predviđa se da će od 2025. milenijalci zauzeti nešto veći udeo u brojkama potrošača koji se koriste AR-om.

Monetizacija igara se tradicionalno odvija putem oglašavanja unutar aplikacije, ali sada dolazi i do pomaka na kupovinu preko same aplikacije.

Snap Consumer AR, u partnerstvu s Deloitte Digital, izveštava da će do 2025. gotovo 75% globalne populacije i gotovo svi korisnici pametnih telefona biti česti korisnici proširene stvarnosti (AR-a) i da će interakcija sa proizvodima koji pružaju AR iskustvo dovesti do 94% veće stope konverzije. S druge strane, to nije samo trend generacije Z; predviđa se da će od 2025. milenijalci zauzeti nešto veći udeo u brojkama potrošača koji se koriste AR-om.

 

Kupi sada, plati kasnije

 

Princip „Kupi sada, plati kasnije“ (Buy-now-pay-later), najverovatnije je star koliko i sama trgovina. Ali u eri e-trgovine „Kupi sada, plati kasnije“ (BNPL) doživio je preobražaj, kako bi kupcima omogućio brži i lakši pristup mikrozajmovima.


Predviđa se da će BNPL industrija porasti na 1,1 milijardu dolara do 2024- 2025, uz godišnji rast od 9,8%. Glavni izvor prihoda za BNPL provajdere plaćanja, kao što je Klarna, dolazi od trgovačkih provizija, koje su obično između 3% i 6%. Očekuje se da će 2025. godine BNPL industrija dostići 680 milijardi dolara volumena transakcija širom sveta.


Iako je maloprodaja modnih proizvoda bila pogođena tokom pandemije, svesrdnim prihvatanjem omnikanala koje omogućuje tehnologija, industrija se osvežila, obnovila i pozicionirala za budući rast.
Ovaj članak se temelji na izveštaju Inovacijskog centra Intese Sanpaolo o trendovima industrije u području transformacije digitalne maloprodaje i uticaju pandemije COVID-19.

Svi podaci su iz izveštaja osim ako nije drugačije naznačeno.

Ovde preuzmite sažetak izveštaja i pogledajte video:

Više o temi

Veštačka inteligencija je tu da ostane – i da pomogne
Materijal za razmišljanje: zašto je bioekonomija glavni prioritet održivog poslovanja?

Podelite ovu priču

Chat